Treceți la conținutul principal

Necesitatea morții ca unică soluție și învățarea prematură a urii - Pascal Bruckner, „Fiul cel bun”


Era să scriu despre cartea asta într-un mod atât de personal că, dacă aș fi făcut asta, probabil aș fi rescris Fiul cel bun; ar fi coincis, totuși, atât de multe, încât n-are rost să vă spun altceva decât (relativ obiectiv) ce și cum se întâmplă în această carte de Pascal Bruckner, apărută la editura Trei în 2014.

foto: Anna Antal
Fiul cel bun este un roman-confesiune al cărui idee este excelent redată în aproape 4 rânduri de pe coperta a IV-a:

În fiecare seară, sub privirea iubitoare a mamei, fiul cel bun se roagă la Dumnezeu ca tatăl lui să moară. De ce? Pentru că este un soț violent și pervers, un antisemit patologic.

M-am întrebat dacă nu cumva povestea asta este una care să se repete la infinit în toate familiile: figura paternă violentă, copilul traumatizat, soția care crede că totul se va rezolva în timp, că este doar o fază.

Mama spera să-l vadă schimbându-se, miza pe o ameliorare a caracterului lui (...) Încerca să justifice cu toate argumentele posibile situația de soție maltratată (...) Altercația era norma, calmul, excepția. La fiecare afront, ea cobora privirile și se conforma puțin câte puțin cu imaginea din oglinda întinsă de el. (pag. 30)

Copilul crescut într-o astfel de familie trăiește sentimente contradictorii; vrea ca tatăl să dispară, îi este teamă de el și de neașteptatele izbucniri, deși își dorește să obțină și atenție sau apreciere. Ceea ce fac aceste contradicții în mintea unui om în formare este iremediabil. Acasă, el învață aceste două lucruri, „pasivitatea și ura, care se hrăneau una pe cealaltă.”

Divorțul iese complet din discuție, ba chiar intră într-o oarecare zonă tabu, mama explicându-i lui Pascal și rudelor ei că „în familia noastră nu se face așa ceva. Toate femeile divorțate au un renume foarte prost.” (pag. 46). Glasul comunității este mai puternic decât logica și instinctul de supraviețuire, care ar trebui să pună o femeie pe fugă, la egalitate cu frica, pasivitatea, ura. Pascal recunoaște, cu amărăciune și resemnare, că ar fi acceptat să contribuie la uciderea tatălui dacă i s-ar fi propus asta în copilărie.

foto: Anna Antal

Tatăl lui Pascal urăște evreii, mai mult din principiu decât dintr-un motiv concret. Când vrea detalii și explicații pentru asta, Pascal primește un șir bâlbâit de „păi, păi...” care nu duce nicăieri. Iar agresivitatea tatălui îl face pe Pascal să se identifice cu cei care făceau obiectul urii părintelui.

Bruckner relatează totul cu sinceritatea aceea pe care o ai (doar?) atunci când știi că nu mai ai nimic de pierdut. Relatarea este cronologică, în mare parte, iar revolta și ura extremă, dar și fermitatea refuzului de a fi ca René (tatăl) se diminuează cu trecerea timpului.

Fiul cel bun este cartea care mi-a reamintit că și ura este un sentiment cât se poate de real. Tatăl trăiește peste 90 de ani, asta însemnând aproape un secol în care nu se schimbă. Iar când acesta moare, Pascal are peste 60 de ani. Abia atunci nu mai este copil, deși s-ar putea spune că „eliberarea” a venit cam târziu.

În cea mai mare parte, devenirea lui Pascal este rezultatul opoziției acestuia față de ceea ce impunea René: împins spre cultura germană, Pascal a descoperit în cea anglo-saxonă o a doua patrie; învățat să urască evreii, a avut prieteni evrei și a fraternizat cu aceștia în cele mai profunde moduri. Astfel, câteva pagini din carte îi sunt dedicate prietenului lui Bruckner, Alain Finkielraut, iar alte câteva fac referire la Roland Barthes și la admirația constantă a lui Pascal față de el, dar și la animozitățile care au făcut ca relațiile lor să se răcească iremediabil.

Aș mai putea spune multe despre Fiul cel bun, dar vă las plăcerea de a o descoperi voi, lăsându-vă aici doar îndemnul sincer și entuziast: merită!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Alegoria experienței literare profunde - Rui Zink, „Cititorul din peșteră”

Sunt convinsă, 100% convinsă că, dacă aș fi citit cartea asta în urmă cu câțiva ani, deloc nu mi-ar fi plăcut. Și sunt la fel de sigură că, dacă o voi citi peste încă vreo 10-20 de ani - că mai mult nu apuc eu să trăiesc - mi se va părea chiar mai inteligentă decât acum. Explicația e simplă: cartea asta e despre cărți, citit, scriitori (mai puțin), cititori (mai mult), minunata experiență a cititului, a descoperirii ideilor, a dezvoltării capacității de a-ți imagina, de a transforma informația în imagini colorate și liniștitoare sau, dimpotrivă, care instigă. Iar e xperiența literară dobândită după zecile (oare sutele?) de cărți citite în ultimii ani este cea care m-a făcut să văd Cititorul din peșteră , măcar parțial, așa cum merită.

Adolescența fără prieteni și găurile negre ale singurătății

Inima mea și alte găuri negre sau cum Aysel, o adolescentă, își plănuiește sinuciderea. Suferă de depresie și, mai ales, suferă pentru că ceilalți nu-i înțeleg depresia. Își pune singură pe umeri o vină care nu-i aparține, dar crede că e misiunea ei să scape lumea de cine crede ea că este.

Invazia psihică ce nu se oprește la prima țigară aprinsă - „Omul duplicat”, José Saramago

Omul duplicat , cartea portughezului José Saramago, caută să îşi impună originalitatea.  Este o carte aparent ostilă pe care ajungi să o consumi cu aviditate şi care te face să rămâi perplex. Are dimensiunile unei invazii psihice căreia nu i te poţi opune; un thriller care nu se opreşte nici la prima ţigară aprinsă după ce ai citit-o.