Treceți la conținutul principal

Alegoria experienței literare profunde - Rui Zink, „Cititorul din peșteră”



Sunt convinsă, 100% convinsă că, dacă aș fi citit cartea asta în urmă cu câțiva ani, deloc nu mi-ar fi plăcut. Și sunt la fel de sigură că, dacă o voi citi peste încă vreo 10-20 de ani - că mai mult nu apuc eu să trăiesc - mi se va părea chiar mai inteligentă decât acum.

Explicația e simplă: cartea asta e despre cărți, citit, scriitori (mai puțin), cititori (mai mult), minunata experiență a cititului, a descoperirii ideilor, a dezvoltării capacității de a-ți imagina, de a transforma informația în imagini colorate și liniștitoare sau, dimpotrivă, care instigă. Iar experiența literară dobândită după zecile (oare sutele?) de cărți citite în ultimii ani este cea care m-a făcut să văd Cititorul din peșteră, măcar parțial, așa cum merită.


Cititorul din peșteră a apărut în 2008 la Humanitas Fiction, în colecția Cartea de pe noptieră. Ulterior a apărut ediția pe care am citit-o și eu, adică în colecția Raftul Denisei, după ce se reeditase, în 2010, cu niște adăugiri făcute de autor.

Am împrumutat, nu am cumpărat Cititorul din peșteră, așa că nu am putut să lipesc sticky notes peste tot pe unde am simțit nevoia (și taaare am mai simțit nevoia, sincer vă spun!), nu am putut sublinia tot ce îmi producea o mică revelație (deși sunt ferm împotriva subliniatului sau a oricărei forme de apreciere exagerată față de carte care îi produce acesteia daune ireparabile).

Totul e alegorie și aluzie aici, totul are cel puțin dublu, triplu sens, totul poate să însemne și complet altceva, iar faptul că tu înțelegi ceva anume nu spune chiar nimic despre autor sau despre carte, ci spune doar despre tine și despre pregătirea, instruirea ta în calitate de cititor, despre cunoștințele tale, despre cultura ta generală și literară.

Așadar, Cititorul din peșteră e un mic roman despre un fel de monstru - tare smart numit Anibalector - care stă într-o peșteră și citește, în vreme ce gustă și niște cărniță de om (de la cei veniți să-l captureze, că doar era monstru și stătea izolat și se umplea cu cultură, nu?). Copilul aiurit care ajunge să locuiască un timp în peștera lui Anibalector este și cel care va contribui la eliberarea „monstrului” din grădina zoologică în care ajunge să fie închis după ce este, în sfârșit, capturat.

Dar toate acestea nu sunt decât o scuză pentru ce vrea să povestească de fapt autorul: un motiv pentru a invoca infinitele avantaje ale cititului (de câteva ori descris și în comparație cu privitul emisiunilor tâmpite la televizorul care nu solicită nimic altceva decât disponibilitatea de a privi absent, în loc de a face să se întâmple ceva), de a diseca problematica statutului unui cititor, de a insera - subtil sau nu - referințe literare locale și universale.

Cred că mi-a plăcut atât de mult pentru că, înțelegând din perspectiva mea despre ce este vorba, am simțit că îmi e adresată cartea, că autorul vrea să-mi spună (și) mie ceva, ceva legat de cărțile pe care le citesc, de timpul pe care-l acord descoperirii de autori noi sau hyper-analizării celor care-mi sunt deja familiari.

Totuși (remarc cu groază) pe jos se află ceva foarte diferit de ceea ce ar fi de așteptat într-un sanctuar: sute, poate mii de oseminte. Tibii, clavicule, hârci. O mare de oase. Și cărți.
Cărți, cărți, cărți.
Oase și cărți, cărți și oase, oase, cărți, oase, cărți și iar cărți, răspândite pretutindeni. (pag. 39)

Oare nu e ăsta Raiul pentru un cititor antisocial, așa cum sunt eu?!



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Patricia Lidia: „Mulți nu înțeleg că, de fapt, cititul nu e hobby, ci stil de viață.”

Când îți faci timp, îți place să stai de vorbă cu oameni de la care ai ce învăța, de la care nu ai cum să consumi non-informație și care, poate, te vor motiva pe tine și pe ceilalți. Patricia Lidia, pe care cred că o știți din multe locuri, despre care veți afla în cele ce urmează, este un astfel de om luat la întrebări despre tot ce face pentru ea, pentru comunitate și pentru oameni în general. Muncă, Asociația Bastionul ArtLitTim, cluburile de lectură de la Penitenciarul Timișoara, scris, citit mult, copil mic, Asociația Ador Copiii. Când și cum poți să le faci pe toate? Ai cumva un planner zilnic pe care-l respecți cu sfințenie sau cum funcționezi? Vai, cât îmi place să mă laud despre cât de organizată sunt! :) măcar e adevărat și se observă din câte activități MĂ LAUD că fac! Îmi place să cred despre mine că sunt o persoană pragmatică, organizată. Mă folosesc din plin de resursele tehnologiei moderne ca să reușesc să fac în 10 ore cât alții în 24. Nu sunt eu cea mai bună ș...

Experimentul „Fluturi”

Mă știți, sunt librar. Citiți regulat Jurnalul de librar de pe Serial Readers , acolo unde mai scriu și câte o recenzie atunci când nu povestesc despre detaliile vieții dintr-o librărie. Ei, tocmai locul de muncă m-a făcut să încep să citesc o carte care era pe primul loc pe lista cu „niciodată” - da, funcționez și pe bază de prejudecăți uneori - și anume Fluturi de Irina Binder. Pentru că toată lumea se isterizează cumplit pentru apariția celui de-al treilea volum, iar eu am răspuns de câte 200 de ori pe zi în ultima săptămână la întrebarea „aveți Fluturi ?”. foto: Anna Antal

„Anomalii” sau ce se întâmplă când lumea pe care o știm e înlocuită malefic

Îmi plac distopiile. Îmi plac posibilitățile post-apocaliptice. Îmi place să-mi imaginez worst case scenario pentru că eu cred că, mai devreme sau mai târziu, tot ajungem acolo. Chiar acolo, la varianta cea mai rea dintre toate cele posibile. Nu vreau să amintesc acum de convingerile mele paranoide, nu vreau să mă leg de coaliții, de prevestirile din Povestea Slujitoarei , de exemplu, sau de cele din Oryx și Crake sau din O mie nouă sute optzeci și patru sau din atâtea altele, care-n ultimii ani parcă se materializează în fața ochilor noștri cu o rapiditate mai mare decât cea cu care ai spune: „ce naiba s-a întâmplat cu drepturile omului?”. Anomalii , apărută în 2017 la Herg Benet, e despre speranțele și așteptările oamenilor, mai ales cele ale adolescenților, toate acestea versus realitatea în fața căreia se trezesc, de cele mai multe ori siderați, îngroziți să afle că sunt altfel decât credeau. În acest caz, într-o lume post-dezastru, supraviețuirea înseamnă supunere și...