Treceți la conținutul principal

Cartea pe care o rescrii singur pe măsură ce o citești - Karim Rashid, „Design Your Self”


Nu am citit niciodată cărți de dezvoltare personală, n-am vrut să-mi promită cineva că va fi minunat totul dacă accept că e bine când e bine și rău când nu-i bine, n-am vrut să trăiesc iluzia și dezamăgirea că nu îmi e nimeni de folos pentru problemele mele și că totul pică, la urma urmei, tot pe umerii mei. Am slăbit singurică, doar folosind constant întrebarea-cheie „chiar am nevoie de asta sau sunt doar plictisită și vreau să ronțăi?”, mai sar câte un episod de depresie pentru că-mi comunic, tot singurică, niște lucruri pentru care am nevoie de reamintire - toate acestea pentru că n-am suficientă încredere că poate un necunoscut (priceput, nu neg) să pretindă că mă cunoaște mai bine și că-mi poate face un hocus-pocus eficient.



Cu Design Your Self e altă poveste. Nici măcar nu e motivaționalo-dezvoltațională-pretinzoidă. Am simțit că nu se mai poate să-mi usuc eu creierii pentru câte o decizie care să mă facă mai bună și mai bine, iar în librărie mi-a sărit în ochi cartea asta și a strigat „ia-mă, ia-mă”. Și-am luat-o fără ca măcar să o răsfoiesc, să văd dacă are sau nu vreo legătură cu ce presupuneam că am eu nevoie. E o carte care poate fi citită chiar și ca autobiografie a lui Karim Rashid, designer de succes care împărtășește cu cititorii crezul lui întru toate aspectele vieții sale - de la haine, mobilă, oameni și prieteni, sex și relații, dragoste și prietenie, practic și comod.



Și-am început să o citesc, cu oarecare scepticism, puțin și încă puțin, până mi-am dat seama că-mi place foarte mult și că nici măcar nu e nevoie să fiu de acord cu autorul la fiecare aspect pe care el îl prezintă așa cum îi e lui potrivit. Și că asta nu înseamnă că eu nu-mi pot pune amprenta asupra lucrurilor pe care le vreau a fi diferite și totuși faine și interesante în mica-mi existență. Că pot rescrie capitolele care nu-mi convin și că poate nu contează atât de mult destinația, ci modul (chillache, as I call it) prin care ajungi acolo. Că sunt un hater pasionat și pasional, dar asta nu înseamnă că n-am Zen-ul meu!


Perspectiva autorului este foarte sănătoasă: găsește ce îți face bine, încearcă să fii conștient de alegerile pe care le faci și de motivele care te duc acolo și acceptă-ți mici capricii care te vor face un om ma mulțumit, implicit mai fericit, implicit mai bun - căci atitudinea e compusă din multe detalii mici blend-uite împreună, fiecare aspect contează, iar ceea ce investești este ceea ce primești la final. Cum spune și Karim Rashid la un moment dat în carte: știu, pare evident, dar faci asta?



În final, Design Your Self poate fi citită ca o listă de lucruri de bun-simț pe care le face autorul. Și pe care le poți face și tu, mai ales că le pot face și eu, iar asta e maximum acceptabil la comparație: dacă eu pot, poate oricine. Orice hater poate să citească o carte care poate nu se încadrează în criteriile cu lucruri preferate și cu musai-uri, oricine poate să se regăsească în orice roman siropos, așa că de ce nu ai crede că poți găsi ceva util ție și dezvoltării tale într-o carte care este mai ales sinceră și care nu promite nimic în afară de experiența unei lecturi cu folos?

Comentarii

  1. E foarte mult pe partea de psihologie cartea asta. Sună a ce am făcut eu anul acesta pe la facultate. Maybe that's why it works? Că nu e așa ,,sprirituală'' și ,,Law of Attraction și e pe știință? Poate, zic.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Tu ce părere ai?

Postări populare de pe acest blog

Alegoria experienței literare profunde - Rui Zink, „Cititorul din peșteră”

Sunt convinsă, 100% convinsă că, dacă aș fi citit cartea asta în urmă cu câțiva ani, deloc nu mi-ar fi plăcut. Și sunt la fel de sigură că, dacă o voi citi peste încă vreo 10-20 de ani - că mai mult nu apuc eu să trăiesc - mi se va părea chiar mai inteligentă decât acum. Explicația e simplă: cartea asta e despre cărți, citit, scriitori (mai puțin), cititori (mai mult), minunata experiență a cititului, a descoperirii ideilor, a dezvoltării capacității de a-ți imagina, de a transforma informația în imagini colorate și liniștitoare sau, dimpotrivă, care instigă. Iar e xperiența literară dobândită după zecile (oare sutele?) de cărți citite în ultimii ani este cea care m-a făcut să văd Cititorul din peșteră , măcar parțial, așa cum merită.

Adolescența fără prieteni și găurile negre ale singurătății

Inima mea și alte găuri negre sau cum Aysel, o adolescentă, își plănuiește sinuciderea. Suferă de depresie și, mai ales, suferă pentru că ceilalți nu-i înțeleg depresia. Își pune singură pe umeri o vină care nu-i aparține, dar crede că e misiunea ei să scape lumea de cine crede ea că este.

Invazia psihică ce nu se oprește la prima țigară aprinsă - „Omul duplicat”, José Saramago

Omul duplicat , cartea portughezului José Saramago, caută să îşi impună originalitatea.  Este o carte aparent ostilă pe care ajungi să o consumi cu aviditate şi care te face să rămâi perplex. Are dimensiunile unei invazii psihice căreia nu i te poţi opune; un thriller care nu se opreşte nici la prima ţigară aprinsă după ce ai citit-o.