Treceți la conținutul principal

Să mănânci sex pe pâine sau să consumi otravă diluată - „J. Ființa sexuală”, Kenzaburō Ōe


Laureat al Premiului Nobel pentru literatură, Kenzaburō Ōe este unul dintre marii scriitori ale cărui personaje sunt mult mai complexe decât par (în această carte, artiştii ducând o viaţă mult mai excentrică decât actul creator). Ei vor fi aici numai ca să ne facă cunoştinţă cu J, un tânăr bisexual de 29 ani, incapabil să se armonizeze cu lumea din jur.

J. Fiinţa sexuală te face să te aştepţi la una din cele două: să mănânci sex pe pâine sau să o consumi ca pe o otravă diluată. Personajele puternice, care împrumută din moravurile caracterelor lui Palahniuk, sunt descrise grotesc şi se lasă nimicite ca tu să renunţi la prejudecăţi.





Cartea este un microroman împărţit în două capitole profunde. În prima parte a cărţii, şapte inşi se îndreaptă către cabana lui J pentru a lucra la un scurtmetraj: J, Mitsuko- soţia lui frigidă, regizoare; Keiko - 18 ani, cântăreaţă de jazz nimfomană; un poet; un actor tânăr; sora lui Mitsuko şi un cameraman între două vârste, prieten cu J de vreo 10 ani. Cabana e situată într-un sat pescăresc în care locuitorii sunt conservatori. Nici un inconvenient până acum. Cei şapte vor bea încontinuu şi şi-o vor trage în văzul tuturor crezând că astfel îşi vor putea consuma frământările ce nutresc în ei. 

Numai J va tranforma sentimentul de vinovăţie într-o afirmare a sinelui: 
Se atașase tot mai strâns de microuniversul lui sexual, ca o stridie care se fixează de o stâncă. Simțea că ăsta era singurul drum care conferea un sens vieții lui.
Sunt urmăriţi de un copil de 10 ani care va sparge geamul şi va fugi...de frică. Sătenii vin să se revolte, le vor cere socoteală indivizilor excentrici. Sora lui J iese în curte (cu o aroganţă de-a dreptul nesimţită) pentru un contraatac disperat. Sătenii ar fi putut să se folosească de discursul nevralgic al acesteia, însă inventeză nişte scuze şi îi lasă pe aceştia în nefericirea lor - ceea ce e și mai cumplit. 
O linişte sumbră, încărcată de o ostilitate înverşunată i-a învăluit pe J, pe Mitsuko, pe sculptoriţă, pe tânărul poet şi pe cameraman şi i-a închis în nişte cuşti individuale.
Capitolul al II-lea e despre noua viaţa antisocială a lui J, despre faptul că suntem singuri cu toată lumea (cum ne zice şi Bukowski) şi, nu în ultimul rând, este despre chikani. Cine-s cei din urmă? Sunt cei care agresează femeile în transporturile publice. J, crezând că îşi recapătă sângele rece, devine unul dintre ei. Aici o să-l compătimeşti pe J; eu am făcut-o. Am făcut asta fiindcă autorul intră în lumea lor şi le desface mecansimele meschine de funcţionare şi ajunge la ceva mult mai sensibil.

J ajunge să se împrietenască cu un bătrân din aceeaşi ,,breaslă’’şi cu un tânăr poet pe care îl vor salva din mâinile mulţimii, fix după ce el va comite un act de agresiune în metrou. Acesta, considerându-se un iniţiat în artele agresiunii sexuale, se va supăra. Dar fiindcă nimeni nu se salvează singur, ajung să dezvolte o relaţie de prietenie interdependentă.

După mai multe întâmplări (moartea tânărului poet sau episoadele ce urmează după ce nevastă-sa rămâne gravidă cu cameramanul), J va rămâne mai singur ca niciodată. Şi da, nimeni nu se salvează singur.

Este o carte serioasă care te face să vezi, dincolo de micile acte aparent misogine, că singurătatea crește în pâlcurile de oameni nefericiţi. Subiecte tabu ale societății ne sunt expuse fără perdea, durerea şi angoasa cresc în sânul mulțimii.

Aşa se întâmplă întotdeauna. Când ţi se acceptă orice, devine imposibil să mai ajungi la nucleul de adevăr care transcende condiţia asta, s-a gândit.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Invazia psihică ce nu se oprește la prima țigară aprinsă - „Omul duplicat”, José Saramago

Omul duplicat , cartea portughezului José Saramago, caută să îşi impună originalitatea.  Este o carte aparent ostilă pe care ajungi să o consumi cu aviditate şi care te face să rămâi perplex. Are dimensiunile unei invazii psihice căreia nu i te poţi opune; un thriller care nu se opreşte nici la prima ţigară aprinsă după ce ai citit-o.

Experimentul „Fluturi”

Mă știți, sunt librar. Citiți regulat Jurnalul de librar de pe Serial Readers , acolo unde mai scriu și câte o recenzie atunci când nu povestesc despre detaliile vieții dintr-o librărie. Ei, tocmai locul de muncă m-a făcut să încep să citesc o carte care era pe primul loc pe lista cu „niciodată” - da, funcționez și pe bază de prejudecăți uneori - și anume Fluturi de Irina Binder. Pentru că toată lumea se isterizează cumplit pentru apariția celui de-al treilea volum, iar eu am răspuns de câte 200 de ori pe zi în ultima săptămână la întrebarea „aveți Fluturi ?”. foto: Anna Antal

Povestea de iubire care nu se termină niciodată - Frédéric Beigbeder, „Oona & Salinger”

Înainte de a decide să citesc Oona & Salinger   (editura Trei, 2015), mă tot plângeam că nu am întâlnit recent o carte care să mă captiveze în totalitate, care să mă smulgă din realitatea mea și să mă ia prizonieră, închizând bine ușa-n urma mea și aruncând cheia în ceva gaură neagră. Oona & Salinger a fost ACEA carte. foto: Anca Zaharia