Treceți la conținutul principal

Cartea-oglindă și nenumăratele ei povești despre viață - Charles Bukowski, „Femei”


Înainte să mă apuc să o citesc, mi s-a spus că-n cartea asta e vorba despre mult sex. Iar după ce am citit-o am zis că da, poate fi considerată o carte cu și despre sex, însă în cea mai mică măsură, pentru că în rest, cartea în ansamblu este despre orice altceva, numai despre asta nu; e despre sentimente și ocazionala lor lipsă, despre senzații și legătura acestora cu sentimentele, despre interacțiunea umană și necesitatea de a trăi cu sau fără apropiați, despre celebritate și momentele când aceasta decide să lumineze calea unui (până atunci) oprimat, despre mizerie și viața de zi cu zi, alături de toate provocările ei. E despre atât de multe lucruri încât scenele erotice, deși predominante, sunt cel mult secundare ca relevanță în povestea lui Henry ”Hank” Chinaski, scriitor care începe, abia la 50 de ani, să devină cunoscut și apreciat.


Bukowski-poetul mi-a plăcut din prima clipă, așa că am fost foarte curioasă de modul în care scriitorul face ideile să curgă și în formă mai lungă, adică-n roman. Deși relativ atipic, Femei păstrează înșiruirea logică și cronologică de evenimente, pune destul de mult în context (deci își ajută cititorul), are inserate o multitudine de idei care se duce înspre psihologie, analiză politică (mai puțin) și socială (predominant).


Henry Chinaski, alter ego al lui Charles Bukowski, este un scriitor care abia la o vârstă respectabilă reușește să culeagă roadele pasiunii sale pentru scris, după ce și-a petrecut tinerețea făcând munci fizice care l-au solicitat, dar l-au și pus în contact cu aspectele negative ale traiului sărăcăcios. Acum, când primește sute de dolari, cazare și mâncare și bilet de avion doar pentru a merge într-un oraș al Americii și a-și citi acolo câteva creații, lui Chinaski i se pare că i se recunoaște un drept, deși de multe ori se minunează că, totuși, primește atâtea „doar” pentru efortul de a fi într-un loc la un anumit moment și de a-și citi poeziile - de multe ori cu greutate, din cauza alcoolului care-i îngreunează vorbirea și care-l face arțăgos cu cei veniți să-l vadă.

Acum își permite mai multe, dar puține lucruri merg spre el; preferă să cumpere cam orice îi cere vreo iubită, pe unele le ajută cu bani, pe altele cu cadouri pe care tot ele le solicită (cum e mașina de scris pentru o mamă tânără și drogată care crede că ar putea scrie).


Paradoxurile, lipsa de revoltă a lui Chinaski, dependența lui de alcool și de sex, dar și de familiaritatea oferită de afecțiune - toate acestea conturează povestea în care femeile par să fie elementul central. Ele vin și se duc, apar și dispar, ajută sau complică. Dar Chinaski rămâne același, un solitar care se lasă scos din lumea lui doar de către o femeie, aproape mereu alta, dar care revine în colțul lui întunecat și îmbibat în alcool doar pentru că acolo se simte poate nu cel mai bine, dar în siguranța aceea pe care ți-o poate da doar faptul că știi că ești pe cont propriu.

Henry Chinaski este oglinda în care se reflectă societatea americană a anilor pe care îi trăiește, în care se reflectă femeile pe care le iubește sau pe care le dorește. Fiecare femeie reprezintă un alt tipar, un alt stil de viață, o nouă nebunie, de un nivel diferit față de cel precedent. Te face să te întrebi dacă într-adevăr așa sunt femeile, iar răspunsul este că da, așa suntem cu toții, toți oamenii sunt dificili, ciudați, deseori greu de acceptat și de înțeles, ușor de uitat.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Alegoria experienței literare profunde - Rui Zink, „Cititorul din peșteră”

Sunt convinsă, 100% convinsă că, dacă aș fi citit cartea asta în urmă cu câțiva ani, deloc nu mi-ar fi plăcut. Și sunt la fel de sigură că, dacă o voi citi peste încă vreo 10-20 de ani - că mai mult nu apuc eu să trăiesc - mi se va părea chiar mai inteligentă decât acum. Explicația e simplă: cartea asta e despre cărți, citit, scriitori (mai puțin), cititori (mai mult), minunata experiență a cititului, a descoperirii ideilor, a dezvoltării capacității de a-ți imagina, de a transforma informația în imagini colorate și liniștitoare sau, dimpotrivă, care instigă. Iar e xperiența literară dobândită după zecile (oare sutele?) de cărți citite în ultimii ani este cea care m-a făcut să văd Cititorul din peșteră , măcar parțial, așa cum merită.

Film: Al 5-lea val

Al 5-lea val  ( The 5th Wave ) este un film făcut în 2016 și regizat de J Blakeson, de văzut pe HBO GO, inspirat de cartea cu același nume, scrisă de Rick Yancey și apărută la editura Art în două volume tot în anul 2016. Cartea se adresează mai ales adolescenților și e cam la fel și cu filmul, dar de vreme ce e vorba de Apocalipsă și evenimente post-apocaliptice, eu le recomand tuturor. Trebuie menționat că nu am citit cartea, dar filmul m-a făcut să sper că ar trebui să fie mai bună decât filmul; cam ca întotdeauna, nu-i așa? Sursa: Pinterest

Patricia Lidia: „Mulți nu înțeleg că, de fapt, cititul nu e hobby, ci stil de viață.”

Când îți faci timp, îți place să stai de vorbă cu oameni de la care ai ce învăța, de la care nu ai cum să consumi non-informație și care, poate, te vor motiva pe tine și pe ceilalți. Patricia Lidia, pe care cred că o știți din multe locuri, despre care veți afla în cele ce urmează, este un astfel de om luat la întrebări despre tot ce face pentru ea, pentru comunitate și pentru oameni în general. Muncă, Asociația Bastionul ArtLitTim, cluburile de lectură de la Penitenciarul Timișoara, scris, citit mult, copil mic, Asociația Ador Copiii. Când și cum poți să le faci pe toate? Ai cumva un planner zilnic pe care-l respecți cu sfințenie sau cum funcționezi? Vai, cât îmi place să mă laud despre cât de organizată sunt! :) măcar e adevărat și se observă din câte activități MĂ LAUD că fac! Îmi place să cred despre mine că sunt o persoană pragmatică, organizată. Mă folosesc din plin de resursele tehnologiei moderne ca să reușesc să fac în 10 ore cât alții în 24. Nu sunt eu cea mai bună ș